neděle 15. května 2011

vyvazuju orchideje jak vzteklý

jelikož mám hodně katlejí (laelií apod.), pozoruji, že se jim vyvázaným líbí víc, než v kytináčích. A to jsem jim pořizoval kytináče na vodní rostliny - tedy perforované maximálně. Ani to jsem však nepovažoval postupně za optimální. Dospěl jsem k závěru, že kořeny milují spoustu vzduchu, že prostě v těch kytináčích ani po pravidelném vyschnutí nevypadají dobře a mají tendeci se pokrývat černou svrchní vrstvičkou.
A tak vyvazuji.
Minulý týden šla na špalek encyclia fowliei:
Kořeny prostě nebyly v pořádku - i když jsem měl kusy kůry obrovské a květináč lehounký miskovitý...

Další vyvázankyní se stala laelia fielensis. Mám tento semenáč přes rok a za tu dobu vyrosla jen jedna pahlíza. Kořeny nic moc. Od vyvázání si opět slibuji bujný růst :)
další vyvázankyní jest cattleya iricolor:

rostla docela dobře, takže by ani vyvázání nepotřebovala. Nicméně bych rád viděl plně vyvinuté kořeny. Takže i tato rostlina byla nakonec vyvázána. Všechny semenáče pocházejí od Luda a často měly v počátku své existence strašlivé kořeny. Vypiplal jsem je ve více-méně odolné rostliny, každá má po roce jednu pahlízu navíc. Považuji toto vypiplání za veliký úspěch mého pěstění.

Největším úspěchem bylo zotavení c. aclandiae z naprosto uhnilého stavu kořenů. Dnes má nádherné tři tlusté bílé kořeny a vyvíjející se list. Přitom se jedná o malinkatý semenáč. Dnes měl veliký den, šel na klacek :)

Detail nových kořenů:


Jak se mají zmrzlíci??? Docela dobře, vypadá to, že nezhynula zatím jediná rostlina i epid. ciliare, které vypadalo nejhůř - obráží. Některé kytky dokonce obráží mohutně. Asi je ten stres donutil k mimořádné záchranné činnosti. Výsledek je tedy fantastický. Teplomilné orchideje vydrží dlouhodobější teplotu kolem -5°C!!!!
Dnes hlásili na noc kolem 3°C nad nulou, většina orchidejí je tedy opět venku. Všechny orchideje na dnešních fotkách jsou v nevytápěném skleníku.

.

Žádné komentáře:

Okomentovat